Stadsapp

Op 21 oktober 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Digitalisering

N-VA wil dienstverlening en communicatie dichter bij de Leuvenaar brengen via een stadsapp

N-VA Leuven roept het stadsbestuur op om werk te maken van een stadsapp. Een stadsapp zou een mooie toevoeging zijn die complementair is aan de webstek en de telefonische dienstverlening. Dit geldt zeker voor een stad die graag inzet op technologie en een slimme stad wenst te zijn.

De mobiele telefoon neemt een steeds grotere plaats in het dagelijkse leven in. Het toestel is handig, praktisch en je hebt het altijd bij je. De plaats die het mobieltje in ons leven inneemt zal in de toekomst alleen maar groter worden. Vandaag beschikt naar schatting al meer dan 90% van de Leuvenaars over een smartphone.

Katelijne Dedeurwaerder (gemeenteraadslid N-VA): ”Leuven communiceert met haar burgers via de website, die er best mag zijn. Een stadsapp zou echter een mooie toevoeging zijn die complementair is aan de website en de telefonische dienstverlening. Zeker voor een stad die graag inzet op technologie en een slimme stad wenst te zijn.”
Het lijkt Katelijne dan ook aangewezen om te kiezen voor een strategie, waarbij de mobiele app het eerste digitale communicatiekanaal is. Een dergelijke app brengt de dienstverlening en de beleving van de stad nog dichter bij de burger. Zo verhoog je de inclusie en de digitale geletterdheid. Katelijne beseft overigens goed dat nog niet iedereen digitaal mee is. Ook deze mensen hebben recht op alle stedelijke informatie. Sensibilisering en opleiding blijven daarom uiteraard nodig om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in dit verhaal.

De meeste steden leggen in hun digitale transformatie de nadruk op hun webstek, vanwaar ze de online dienstverlening doortrekken naar een app of een andere mobiele toepassing. Zo trekken Antwerpen en Brugge resoluut de kaart van de stadsapp. De stadsapp sluit bovendien aan bij de burgerapp die ook Vlaanderen naar de gemeenten wil brengen.

Gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers (N-VA): “Met een dergelijke stadsapp kan je in eerste instantie functionaliteiten voorzien die passen binnen de bestaande dienstverlening. Dus documenten opvragen, afspraken maken, meldingen doen (bv. sluikstort) of meldingen ontvangen (bv. een herinnering aan je afspraak), de status van meldingen ontvangen enz… Later kunnen ook andere diensten en functionaliteiten worden toegevoegd, zoals bv. communicatie specifiek voor ondernemers, fietsen huren of boeken lenen in de bib. Op die manier kan de app het verblijf van bewoners en bezoekers aan de stad makkelijker en aangenamer maken.”

Volgens Katelijne kan de stadsapp bepaalde repetitieve taken overnemen van het stadspersoneel die dan meer tijd krijgen voor kwalitatieve dienstverlening. Ze stelt dan ook voor dat de stad werkt maakt van de ontwikkeling van een stadsapp en hoopt dat Leuven ambitieus genoeg is om ervoor te zorgen dat de meeste Leuvenaars die app ook zullen gebruiken.

Katelijne Dedeurwaerder
Gemeenteraadslid