N-VA vraagt overleg met de lokale imkers voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar in Leuven

Op 31 juli 2023, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat

De Aziatische hoornaar is ook bij ons aan een stevige opmars bezig en vormt een steeds groter probleem voor mens en dier. Het is dan ook hoog tijd dat we actie ondernemen tegen deze exoot. Hoe sneller we de strijd aangaan, hoe meer kans we hebben om te slagen. Er is zelfs een Leuvense stadsarbeider in het ziekenhuis beland nadat hij gestoken was door Aziatische hoornaars!

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA): “De Aziatische hoornaar heeft in de zomer en het najaar nood aan veel eiwitten en daarom eet hij vooral bijen. Dat heeft niet alleen een nefaste invloed op het bijenbestand, maar omdat deze hoornaar vaak voor de bijenkorven blijft hangen worden de aanwezige bijen ook veel minder actief. En hoe minder actief de bijen, hoe minder bestuiving en dus ook minder vruchten. Voor de (fruit)boeren dreigt dan een sterk verminderde opbrengst.”
Een val voor de Aziatische hoornaar

Zeger Debyser: “Ook in Leuven zijn imkers nu bezig om met een eenvoudige val de Aziatische hoornaar te vangen om zo het nest op te sporen. In de speciaal ontworpen val, kunnen bijen en wespen binnen vliegen (de Europese hoornaar is te groot) maar de Aziatische hoornaar is de enige die er niet uit kan. De imker die er één vangt, kan die merken om vervolgens terug te laten vliegen naar zijn nest. Door de tijd op te nemen die het gemerkte dier nodig heeft om heen en weer te vliegen, kan men in verschillende stappen inschatten waar het nest is en het zo opsporen om te vernietigen. Om het nest gemakkelijker te vinden, bestaat er ondertussen een tracker die op de gelokte hoornaar gehangen kan worden om die zo te volgen naar het nest. Dit is veel minder tijdrovend en veel efficiënter, maar wel duurder.”

Debby Appermans: “Wanneer het nest in een zeer vroeg stadium in het voorjaar gevonden wordt, kan het makkelijk verwijderd worden. In de zomer kunnen deze nesten echter tot 40 m hoog gebouwd worden en worden ze heel groot in omvang. Niet iedereen is bevoegd om deze nesten te verwijderen en vaak zal de brandweer hiervoor opgeroepen moeten worden. Hier zijn uiteraard ook kosten aan verbonden.”

Debby Appermans: “ In afwachting van een algemene aanpak op hoger beleidsniveau, dient het lokaal bestuur het probleem aan te pakken. In de gemeenteraad van juni heb ik gevraagd om alvast in gesprek te gaan met de Leuvense stadsimker en de lokale imkers om na te gaan hoe ze hen kunnen ondersteunen in hun strijd tegen de Aziatische hoornaar. Elke vereniging werkt momenteel met vrijwilligers op zijn eigen manier en zolang er geen algemene aanpak is, kan men best de verenigingen ondersteunen volgens hun noden. Ik vraag me af of dit overleg inmiddels heeft plaats gevonden.”
De N-VA fractie vraagt dat de stad Leuven in overleg met de plaatselijke imkers inzet op de bestrijding van de Aziatische hoornaar. De stad kan hier een voorbeeldfunctie opnemen voor andere steden en gemeenten.

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
  • Gemeenteraadslid Debby Appermans: debby.appermans [at] n-va.be