N-VA Leuven wil deelgemeenteraden één procent van begroting laten beheren

Op 31 januari 2018, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Verkiezingen

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de N-VA Leuven heeft lijsttrekker Lorin Parys het voorstel gelanceerd om in elke Leuvense deelgemeente een adviesraad op te richten die naast adviesverstrekking "de spil wordt in het organiseren van een jaarlijkse burgerbegroting, waarbij burgers 2 miljoen euro of 1 procent van de begroting zelf kunnen vastleggen". Parys werd opvallend gesteund door de Catalaanse leider Carles Puigdemont in diens videoboodschap.

Parys wil het stadsbestuur op die manier dichter bij de Leuvenaar brengen. De partij wil ook een 'Leuven Spreekt App' lanceren, waarbij burgers rechtstreeks kunnen communiceren met het stadsbestuur, en foto's kunnen doorsturen van problemen in het openbaar domein. De stadsadministratie dient één telefoonnummer (3000) , één emailadres (3000 [at] leuven.be), één app (3000) en één balie (3000) te lanceren, waar je met al je vragen voor het stadsbestuur terecht kan, en waar 80 procent van de mensen in hun eerste contact zullen kunnen geholpen worden.

Op het vlak van veiligheid pleit N-VA Leuven voor het installeren van een intelligent cameraschild voor het opsporen van misdadigers. Private ontwikkelaars dienen 20 procent van hun aanbod voor te behouden voor Leuvenaars die net te veel verdienen voor een sociale woning en te weinig om er op eigen kracht een te verwerven. De beperkingen van het circulatieplan voor de binnenstad wil N-VA met behulp van camera's met nummerplaatherkenning enkel laten gelden voor bezoekers, zodat inwoners zonder omwegen naar hun huis kunnen rijden. In de stadsadministratie dient tot slot, naar eigen zeggen omwille van strikte neutraliteit, een verbod op het dragen van een hoofddoek ingevoerd te worden.

Bron: Belga