Tram- of microbus als oplossing?

Op 6 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De oppositiepartijen hebben enkele ideeën om de Bondgenotenlaan in de toekomst nog meer te ontlasten op vlak van busverkeer. Zo pleitte Groen al voor een tram en ziet N-VA wel iets in een trambus. Open Vld opteert dan weer voor 'microbussen'.

"Ondanks de inspanningen van De Lijn, met hybride bussen en ringbussen, blijft de druk op het centrum veel te groot", laat Open Vld optekenen. De partij pleit daarom voor shuttlebusjes en microbussen, zoals in een proefproject in Brugge. "Het maatschappelijk draagvlak om zoveel bussen door het centrum - en voornamelijk door de Bondgenotenlaan - te laten rijden, verkleint", stellen Rik Daems, Luc Ponsaerts en Sabine Bovend'aerde. "Wij zijn ervan overtuigd dat het busverkeer op een andere manier georganiseerd kan worden, zonder te moeten inboeten aan dienstverlening. Minder bussen betekent ook meer veiligheid voor zwakke weggebruikers. Grote bussen in het centrum zouden definitief vervangen kunnen worden door microbussen en kleine shuttlebussen. We dringen er bij het Leuvense stadsbestuur dan ook op aan om dit proefproject in Brugge van nabij te volgen en er de juiste conclusies uit te trekken. Het zou de start kunnen zijn van een heel nieuw verkeersmodel, dat de veiligheid van de zwakke weggebruikers in de stad ten goede zal komen."

Deelfietsen

Ook N-VA wil minder busverkeer, in de eerste plaats in de Bondgenotenlaan. "We willen studenten van de bus, en op de deelfiets", zegt fractieleider Zeger Debyser. "Daarom stellen we voor om het voordelige busabonnement voor studenten af te schaffen voor ritten binnen de ring. Een deelfiets is een gezond alternatief." Net als Open Vld pleit ook N-VA voor een Grote Markt zonder busverkeer. Ondanks reeds geleverde inspanningen lijkt dat evenwel nog ver weg. Met één van de drukste busstations op het R. De Somerplein is een busvrije Bondgenotenlaan dan weer een utopie. (BMK)

Bron: Het Laatste Nieuws/Leuven-Brabant - 06 Sep. 2016