N-VA Leuven pleit voor een verkeersveilige en leefbare Geldenaakse Baan

Op 15 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
N-VA Leuven pleit voor een verkeersveilige en leefbare Geldenaakse Baan

Naar aanleiding van het nieuwe structuurplan voor Leuven  ontstond in het voorjaar een discussie rond de verkeersveiligheid op de Geldenaakse baan, in het bijzonder voor  jonge fietsers. Een amendement van de  N-VA fractie voor een fietsveilige Geldenaakse baan werd toen door de meerderheid verworpen.

Gemeenteraadslid Frieda Aerts uit Heverlee:  “Deze straat, een nauwe verkeerscanyon is iedere ochtend het tafereel  van  onveilig fietsverkeer. Bovendien bezorgen vrachtwagens en verkeerslichten voor heel wat overlast in de buurt.”

Kandidaat-burgemeester Lorin Parys: “Onze luistertoer brengt ons ook in de deelgemeenten. We steunen de vraag  van de bewoners van de Geldenaakse baan om een verkeersplan op te stellen via een participatietraject met de buurtbewoners. De leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze straat moeten omhoog”.

Volgende elementen kunnen een goede basis vormen voor een gedragen verkeersplan:

• Fijnstof metingen in deze verkeerscanyon
  • Het instellen van een verbod op zware vrachtwagens
  • Het aanbrengen van fietsstroken of zelfs fietspaden met versmalde rijstroken
  • Slimme doorstroming" met sensorgestuurde verkeerslichten
  • Aanleggen van buurtparkings om ruimte te winnen op de Geldenaakse baan.
  • Op termijn (na herstel parkwegbrug) wordt de Philipssite de poort voor de toeristische ontsluiting van de Parkabdij, niet de Geldenaakse baan.
  • Fietspad over de Geldenaakse baan ter hoogte van de spoorwegbrug.

Fractieleider Zeger Debyser : “Op de gemeenteraad van november zullen we voorstellen een verkeersplan op te stellen voor dit zwart punt inhet Leuvense verkeer in samenspraak met de bewoners en de gebruikers van deze straat. “

Kandidaat-burgemeester Lorin Parys: “ Onze partij is voorstander van een slim en evenwichtig mobiliteitsplan 2.0 voor gans Leuven. Voor de Geldenaakse baan kunnen alvast enkele snelle winstmaatregelen worden genomen”.

Contacteer:

Zeger Debyser, zeger.debyser [at] n-va.be, 0491 22 71 52