N-VA geeft Leuvens stadsbestuur een zwaar tekort op tussentijds rapport

Op 4 december 2015, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Het Leuvense stadsbestuur is op 1 januari halverwege zijn bestuurstermijn. Oppositiepartij N-VA vond het tijd voor een evaluatie en beoordeelde alle schepenen in een uitgebreid rapport. Vier van de tien zijn gezakt.

Leuven"De glans van het huidige bestuur is eraf, het lijkt wel of ze gewoon de rit uitdoen", klinkt het in het evaluatierapport.

"Ze hebben weinig ambitie, de honger om echt nog iets te ondernemen, is weg. Ze kunnen de komende drie jaar wel nog wat bereiken, en met ons rapport willen we hen daartoe aanmoedigen."

Het midtermrapport is niet mild voor de schepenen. Ieder gemeente- of OCMW-raadslid van N-VA gaf elke schepen een score op tien.

SP-A-schepenen Bieke Verlinden en Mohamed Ridouani krijgen een vier. "Het buggypunt en het beleid op het vlak van kinderopvang van Verlinden is goed, maar het is veel te stil op het vlak van studentenzaken en de strijd tegen kinderarmoede", zegt Zeger Debyser, fractieleider van N-VA.

De mist in

"Ridouani heeft goede ideeën, maar het blijft voor ons te vaak bij woorden." OCMW-voorzitter Herwig Beckers (CD&V) krijgt een drie.

Wie volgens N-VA helemaal de mist in gaat, is schepen van Senioren, Stadsreiniging en Openbaar Groen Myriam Fannes (SP.A). "Ze is afwezig en kan zelden antwoorden op vragen. Burgemeester Louis Tobback (SP.A) moet vaak de meubelen redden als het om haar bevoegdheden gaat."

Onbegrijpelijke koppigheid

Tobback krijgt een vijf. De partij verantwoordt de score met de verouderde bestuursstijl, de onbegrijpelijke koppigheid tegenover bijvoorbeeld camera's met nummerplaatherkenning en het feit dat hij de oppositie helemaal niets gunt. Ook Denise Vandevoort (SP.A), Erik Vanderheiden (CD&V) en Dirk Robbeets (SP.A) scoren een vijf.

CD&V-schepen Carl Devlies krijgt een zes, en wordt vooral geprezen omwille van zijn eeuwige optimisme, zijn goede financiële beleid en zijn prettige en constructieve manier van samenwerken. Minpunt is dat zijn beleid te veel toegeeft aan de projectontwikkelaars in plaats van te luisteren naar de wil van de Leuvenaars.

Dirk Vansina is volgens N-VA de beste schepen. "Hij luistert naar de oppositie, is een baken van rust naast het gebrul van Tobback, en voert een sterk jeugdbeleid", zegt Debyser. "We zien hem als een degelijke diesel. Sommige dossiers gaan te traag."

Vansina reageert blij verrast. "Ik vind het belangrijk om naar de oppositie te luisteren. Ik ben blij dat N-VA dat zo ervaart. Anderzijds hebben ze ongelijk over mijn traagheid. Sommige dossiers gaan trager, maar soms is het belangrijk om je tijd te nemen, om een beter dossier uit te werken." (hsb)

HANNELORE SMITZ

De Standaard/Vlaams-Brabant/Brussel - 04 Dec. 2015