Moet frituur Tivoli in Leuven weg?

Op 26 november 2015, over deze onderwerpen: Economie, Mobiliteit

Om aan Park Belle-Vue in Leuven een fietstunnel te kunnen bouwen, moet op termijn frituur Tivoli op de Tiensesteenweg wijken. Dat liet schepen Dirk Robbeets (SP.A) vorige week optekenen in onze krant. Het veroorzaakte heel wat paniek bij de uitbaters.

Toen uitbaters Nico Bielen en Kris De Meirsman vorige week te horen kregen dat hun frituur zou moeten verdwijnen, was de schok groot. Want hoewel enkele jaren geleden ook al sprake was van de plannen, hadden ze er sinds 2009 niets meer van gehoord.

"We wisten dat er plannen waren", zegt Nico. "We hielden alle documentatie over Park Belle-Vue dan ook goed in de gaten. Maar al jaren was over die fietstunnel niets meer gezegd of geschreven. We dachten eigenlijk dat het plan afgevoerd was en we niet zouden moeten vertrekken. We vielen vorige week dan ook compleet uit de lucht."

De paniek was groot. "Wij willen hier helemaal niet weg", zegt Nico. "De frituur is ons levenswerk en we zijn hier graag. Als we moeten verhuizen, moeten we opnieuw van nul beginnen. Zelfs honderd meter verschuiven, kan invloed hebben op onze zichtbaarheid en dus op ons aantal klanten."

Zeker uitvoeren

Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) heeft, nadat het thema maandagavond op de gemeenteraad ter sprake was gebracht door N-VA-raadslid Renate Hufkens, contact opgenomen met de uitbaters. "De plannen voor de fietstunnel bestaan al jaren", zegt hij. "We hebben nooit gezegd dat we die niet meer zouden uitwerken. De werken zijn niet opgenomen in de plannen die nu voorliggen voor Park Belle-Vue, maar op termijn willen we ze nog steeds uitvoeren."

Vijf jaar

Schepen Robbeets kon de uitbaters tijdens hun contact wel geruststellen. "Hij legde uit dat de fietstunnel zeker niet meer voor de huidige legislatuur is", zegt Nico. "En zelfs als de plannen in de volgende beleidsperiode weer op tafel komen, kan het nog enkele jaren duren voor de bouwwerken effectief starten. Wij weten dus dat we zeker nog vijf jaar kunnen blijven. Dat is een hele geruststelling. We willen zo lang mogelijk blijven. De schepen heeft ons beloofd dat hij ons tijdig verwittigt als het project weer ter sprake komt."

HANNELORE SMITZ