Handhaving circulatieplan: N-VA Leuven wil kwijtschelding boetes en gedoogperiode

Op 8 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Sinds 28 augustus werd in het centrum van Leuven de autovrije en autoluwe zone uitgebreid als eerste stap in de invoering van het nieuwe circulatieplan. In tegenstelling tot eerdere beloftes blijkt er geen sprake van een gedoogperiode. “De stad laat aan hoog debiet boetes uitschrijven,” zegt gemeenteraadslid Karen Van Herck (N-VA). “Het resultaat is dat we nu volop klachten van handelaars krijgen op ons meldpunt Circulatie Kafka. Zij verliezen klanten en vrezen voor hun omzet, laten ze weten.”

Van Herck: “Het positieve imago van Leuven als winkel- en cultuurstad, waar het fijn toeven is, krijgt hierdoor een fameuze deuk. Bezoekers zijn het beu, melden ze. En bij bewoners doet de repressieve aanpak van de stad het weinige krediet voor het nieuwe circulatieplan verder kelderen.”

“Mensen moeten de tijd krijgen om zich aan nieuwe regels aan te passen. Wij willen daarom dat overtreders in eerste instantie een vriendelijke waarschuwing krijgen. Zo’n gedoogperiode moet tot eind september. De uitgeschreven boetes in het kader van dit nieuwe circulatieplan willen we zien kwijtgescholden worden. De opbrengst voor de stadskas weegt niet op tegen de imagoschade voor Leuven en het omzetverlies voor onze handelaars,” zegt fractieleider Zeger Debyser.

Gemeenteraadslid Karen Van Herck zal in de commissie handel van 21 september alvast vragen dat de schepen in overleg treedt met de handelaars en meedeelt hoe hij de opgelopen imagoschade zal herstellen.

Contacteer:

Karen Van Herck, karen.vanherck [at] n-va.be, 0497 776 338