Terrasbezoekers lusten overdekte Muntstraat niet

Op 19 april 2010

Het Leuvense stadsbestuur overweegt de overkapping van de Munstraat, een horecacentrum. Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A):'We hebben zes studiebureaus aangeschreven om een studie in te dienen voor een volledige overkapping van de Muntstraat en de 's Meiersstraat. Tegen het einde van de zomer hopen we zicht te hebben op de technische en financiële haalbaarheid.'

N-VA-gemeenteraadslid Luk Bellens staat eerder sceptisch tegenover het plan. Daarom trokken hij, gewezen Vlaams parlementslid Piet De Bruyn uit Rotselaar en enkele leden van Jong N-VA, zaterdagmiddag de Muntstraat in. 'Ik vind de overkapping vooral absoluut geen prioriteit', zegt Bellens. 'Ik heb het gevoel dat maar weinig mensen erop zitten te wachten. Als er ooit eens veel geld over is kan het misschien, maar op dit moment lijkt me een zo duur project niet aan de orde. Dat gevoel wilde ik eens aftoetsen met de mening van de straat.

De resultaten van de ondervraging zijn opvallend. Liefst 82 procent van de ondervraagde bezoekers van de horecastraat, Leuvenaars en toeristen, is tegen een overkapping. Bij de handelaars ligt dat anders. Meer dan twee op de drie uitbaters van een zaak is pro. 'De tegenstanders halen vooral aan dat ze vrezen voor een galerij-effect, voor de brandveiligheid en voor een beklemmende sfeer bij warm weer en tijdens grote evenementen. Ook vreest men dat de charme van het buiten eten zal verdwijnen', zegt Bellens.

[...]

Een andere opvallende vaststelling is dat bijna niemand er een probleem mee zou hebben als er in de overdekte Muntstraat een algemeen rookverbod zou gelden. Ook blijkt uit de bevraging dat noch bezoekers, noch handelaars, de overkapping een grote prioriteit toedichten.

'De bezoekers vinden dat er beter eerst geïnvesteerd wordt in straten die er slecht bijliggen', zegt Bellens. 'Bij de handelaars vindt een op de drie de overkapping belangrijk genoeg om op korte termijn uit te voeren. Maar toch vinden ook zij een ondernemingsvriendelijker klimaat en een oplossing voor het parkeerprobleem belangrijker.'