Sinterklaashuis kost stad 200.000 euro

Op 13 december 2011

Van 16november tot en met 5december was het stadhuis op de Grote Markt omgetoverd tot Huis van de sint. Dik 7.500 kinderen vonden er hun weg naartoe. Volgens het Leuvense stadsbestuur is dit een geslaagde eerste editie. Oppositiepartij Groen! en de N-VA liepen er achteraf gezien verre van warm voor. Zeker wanneer het prijskaartje bekend werd: 200.000euro.

Groene jongeren

Gemeenteraadslid Fatiha Dahmani en Lies Corneillie van Groen! en Jong Groen! vinden dat door de entree (5euro voor Leuvense kinderen, 10euro voor niet-Leuvense kinderen, red.) kansarme gezinnen wellicht uit de boot vielen. Eigen jeugdwerkers, circusartiesten en muzikanten hadden de prijs kunnen drukken.

Gemeenteraadslid Luk Bellens (N-VA) plaatst de bedragen in perspectief met wat het stadsbestuur budgettair vrijmaakt voor andere zaken, zoals de subsidiepot van 54.000euro voor socioculturele verenigingen.

Het Sinterklaashuis was Herwig Beckers' (CD&V) laatste wapenfeit voor hij als schepen een stap opzij moest zetten vanwege de terugkomst van partijgenoot Carl Devlies. 'Meer dan 7.500 kinderen bezochten het Sinterklaashuis. We begonnen met een stoet en daarna zijn drie paarden en vijftien acteurs drie weken in de weer geweest. Dat is volgens mij een goede prijs-kwaliteitverhouding. Niet vergeten: van het totaal bedrag moeten nog de btw en de inkomsten afgetrokken worden. Kansarme kinderen vonden overigens hun weg via de school naar het Sinterklaashuis. Voor scholen gold namelijk de gereduceerde prijs van 2euro en dan te weten dat ze voor 10euro aan materiaal hebben gekregen om mee naar huis te nemen.'