Nieuwe aanpak nodig voor illegale gauwdieven?

Op 29 november 2013

Leuven Nieuwe aanleiding voor het betoog van Theo Francken, die al eerder stelde dat illegale criminaliteit kordater met uitwijzing bestraft moet worden, is een veiligheidsactie die de Leuvense politie en de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) tijdens de nacht van 15 op 16 november uitvoerden in het stadscentrum van Leuven. Die nacht werden veertien sans-papiers opgepakt, waarvan twaalf personen een bevel tot uitwijzing kregen.

In samenspraak met gemeenteraadslid Renate Hufkens (N-VA) hekelt Francken het gebrek aan effect van de aanpak van de politie. 'Of deze illegalen betrokken zijn bij gauwdiefstallen is niet gezegd. Maar wat is het nut van extra maatregelen tegen een golf aan gauwdiefstallen als onderschepte illegalen gewoon een uitwijzingsbevel krijgen?', zeggen Francken en Hufkens. Zij sturen aan op krachtdadiger bestraffing, met effectieve uitwijzing als inzet. 'In het repatriëringscentrum 127bis in Steenokkerzeel horen ze een aantal plaatsen permanent te reserveren voor de illegale gauwdieven in Leuven. Antwerpen deed dit Leuven voor en verkleinde zo het probleem.'

Frustratie

Dat illegale gauwdieven vaak hun straf ontlopen, zorgt volgens Ludy Vandevelde, voorzitter van politievakbond Vlaams-Brabant, ook in Leuven voor frustratie bij agenten en magistraten. 'Wanneer illegale gauwdieven of kleine criminelen worden opgepakt, gaat dat gepaard met een bevel tot uitwijzing. Alleen lappen velen van hen dit aan hun laars en wordt aan de uitwijzing verder geen concreet gevolg geven', zegt Vandevelde. 'Vaak ontbreekt het hen aan geld of een adres, voelen ze zich vogelvrij en is er voor de politieagent geen mogelijkheid om paal en perk te stellen aan het herhaaldelijk negeren van uitwijzingsbrieven.' Vandevelde stelt zijn hoop in een kordater snelrecht, zoals beloofd door minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD). 'Daarbij moet niet uitwijzing, maar gelijke berechting de eerste bekommernis te zijn.'

Leuvens burgemeester Louis Tobback (SP.A) ontkent met klem dat het Leuvense politiekorps bijzondere klachten heeft over de aanpak van gauwdiefstallen. 'De politie werkt uitstekend samen met de DVZ, maar ze botsen wel vaak op grenzen. Veel gauwdieven blijken bijvoorbeeld minderjarig. Zal je deze dan alleen laten opsluiten in Steenokkerzeel? Ik ben van mening dat Theo Francken tot simplismen geneigd is, en heb als burgemeester geen vinger in de pap te brokken over vervolgingen. Als de beslissing om plaatsen in Steenokkerzeel te reserveren op federaal niveau gemaakt wordt, zal ik dat niet kunnen beletten.'