N-VA zoekt namen voor nieuw plein

Op 30 augustus 2010

De partij is in een creatieve bui. Ze stuurde een brief naar het college van burgemeester en schepenen, met daarin enkele voorstellen voor de naam van het nieuwe plein aan de Kop van Kessel-Lo.

'Nu er heel wat gebouwd, aangelegd en heraangelegd wordt in de stad, kan het wellicht geen kwaad om een reserve aan straatnamen aan te leggen', zegt gemeenteraadslid Luk Bellens. 'Concreet vernamen we recent dat het college nog op zoek is naar een naam voor het benedenplein van de Kop van Kessel-Lo. Aangezien we een partij zijn met veel historici, hebben we een reputatie hoog te houden en zijn we massaal beginnen zoeken naar mooie, betekenisvolle en/of plaatsgebonden namen.'

Een naam die genoemd wordt voor het bewuste plein, is Lubanios. Dat woord is verbonden met de naam Leuven en betekent zoveel als het 'plein van de geliefde'. Een ander voorstel was Castellum, wat dan weer verwijst naar de herkomst van de naam Kessel-Lo. Ook dachten ze aan Ons Leven, het oudste studentenblad van de Lage Landen.

De andere voorstellen trekken de vrouwelijke kaart. Marie Elisabeth Belpaire, de 'moeder van de Vlaamse Beweging', wordt genoemd. Megara, een Griekse mythische reuzin, behoort ook tot de mogelijkheden. Ook Antonia Van Rosmalen en Katelijn Matthijs, van wie in het oude stadhuis een schilderij zou hangen, en Aleidis Van Bourgondië, de regentes van Brabant en moeder van de hertogen Hendrik IV en Jan I zijn opties voor de partij.