N-VA zoekt namen voor benedenplein

Op 27 augustus 2010

"We hadden vernomen dat het college nog op zoek was naar een geschikte naam", zegt gemeenteraadslid Luk Bellens. "En aangezien wij een partij van historici zijn, hebben we ons met de lokale afdeling massaal aan het zoeken gezet naar een mooie, betekenisvolle en/of plaatsgebonden naam. Een eerste voorstel is Lubanios, wat verbonden is met de naam 'Leuven', en zoveel betekent als 'plein van de geliefde'. Ten tweede hebben we Castellum - de herkomst van 'Kessel' uit 'Kessel-Lo' - en ten derde Marie Elisabeth Belpaire - de 'moeder van de Vlaamse Beweging'. We dachten ook aan Ons Leven - het oudste studentenblad van de Lage Landen -, Megara - verwijzend naar de Griekse reuzin 'Megara' - en Isala Van Diest - de eerste vrouwelijke arts in België. Ook mogelijkheden: Antonia Van Rosmalen en Katelijn Matthijs - in het oude stadhuis zou een schilderij van de dames hangen - en tot slot Aleidis Van Bourgendië - de regentes van Brabant en moeder van de hertogen Hendrik IV en Jan I."