N-VA wil schild van slimme camera's

Op 29 november 2014

Leuven 'Dit jaar zijn er al meer dan 900 inbraken geweest in Leuven, en de voorbije weken opvallend veel ramkraken', zegt Lorin Parys (N-VA). 'We zijn verbaasd dat het stadsbestuur hier niet op reageert. Het lijkt ons de hoogste tijd om in te grijpen.' Daarom stelt N-VA een schild van ANPR-camera's, de zogeheten slimme camera's met nummerplaatherkenning, in en rond Leuven voor.

Geen meerwaarde

'In Mechelen werken ze met zo'n schild en is er een duidelijke daling in het aantal inbraken', zegt Renate Hufkens (N-VA). 'De camera's zorgen ervoor dat er minder inbraken zijn en dat inbraken makkelijker opgelost kunnen worden.' Ook Open-VLD raadslid Sabine Bovend'aerde pleitte in het verleden al voor het gebruik van dat soort camera's.

Burgemeester Louis Tobback (SP.A) laat weten voorlopig geen plannen te hebben voor het aankopen van ANPR-camera's voor Leuven. 'Voor de dagelijkse werking van ons lokaal politiekorps in Leuven betekenen die camera's voorlopig geen meerwaarde', zegt de burgemeester. 'Wij plaatsen pas ANPR-camera's als het parket van Leuven daarom vraagt. Tenslotte is het plaatsen van zo'n materiaal niet iets om licht over te gaan. Het is opnieuw een beperking van de privacy, iets waar zo hoog aan getild werd bij alle andere camera's die we in Leuven al plaatsten.'

Zowel burgemeester Tobback als woordvoerder van de politie Marc Vranckx benadrukken ook dat het bezit van ANPR-camera's hen geen stap vooruit zou helpen bij het onderzoek naar de ramkraken die de voorbije weken in Leuven gepleegd werden. 'De ramkraken werden gepleegd met wagens die kort daarvoor in Nederland gestolen waren en nog niet geseind stonden. Ze zouden dus nog niet in ons systeem gezeten hebben en ook niet opgepikt zijn voor de ramkraak. We hebben beelden van de ramkraak zelf, dus ook daarna waren geen bijkomende camera's nodig. Die gangsters weten ook wel waar ze mee bezig zijn, ANPR-camera's gaan hen niet tegenhouden', aldus Tobback en Vranckx.