N-VA wil groene taxi's belonen

Op 25 februari 2015

N-VA springt op de spreekwoordelijke groene kar. De oppositiepartij pleit ervoor om taxibedrijven met een milieubewust beleid extra te belonen. Zo stelt gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder van N-VA voor om taxibedrijven die bijvoorbeeld elektrische wagens de baan opsturen een extra standplaats te geven. "Een verminderde retributie is ook een mogelijkheid", klinkt het. Het voorstel komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. "De stad Leuven denkt eraan om de taxibedrijven bijkomende voorwaarden op te leggen inzake CO2-uitstoot en milieuvriendelijkheid. Dat moet niet zo vaag blijven en daarom pleit N-VA om 'groene' taxibedrijven te belonen voor hun inspanningen in het kader van Leuven Klimaatneutraal 2030."N-VA wil ook dat het Leuvense stadsbestuur werk maakt van een beter overleg met de sector. "Taxi's zijn een doorn in het oog van burgemeester Louis Tobback. Er zijn er teveel, ze hebben te veel standplaatsen en ze zouden het esthetisch zicht op het stationsplein belemmeren. N-VA ziet dat anders en pleit voor meer en beter overleg met de sector over de standplaatsen. Momenteel rijden er ongeveer 40 taxi's rond in Leuven en dat aantal zal wellicht oplopen tot een vijftigtal. Daarmee halen we de Vlaamse norm van 1 taxi per 1.000 inwoners niet." Vlaanderen laat echter toe om de norm te verlagen met 0,2 tot 0,8 en Leuven maakt gebruik van die mogelijkheid. "Er worden standplaatsen geschrapt op basis van de vaststelling door de stad dat ze niet meer worden gebruikt. Daarover is echter geen overleg gepleegd met de taximaatschappijen. Overleg is dan ook niet meteen het sterkste punt van deze coalitie", besluit collega-gemeenteraadslid Karen Van Herck. (BMK)