N-VA pleit voor andere constructie vzw Leuven Klimaatneutraal 2030

Op 27 oktober 2014

'Voor mij is het zo goed als duidelijk dat de vzw Leuven Klimaatneutraal 2030 niet meer is dan een stedelijke dienst', stelt Rens. Hij heeft een waslijst aan argumenten. 'In feite opereert de vzw momenteel als een stadsdienst, evenwel zonder mogelijkheid tot controle vanuit de gemeenteraad, terwijl Leuven Klimaatneutraal een prioriteit van dit stadsbestuur is en we dat als gemeenteraad dus willen opvolgen. Maar we mogen de verslagen niet inzien.'

'Wij van N-VA menen wij dat de stad te veel haar beleidsdoelstellingen wil realiseren via deze vzw en een te groot, eenzijdig engagement opneemt binnen deze vzw, zowel financieel, als met personeel.'

Gunther Rens zal de stad vanavond op de gemeenteraad vragen om op zoek te gaan naar een gepaste structuur. 'Eigenlijk moet het een stedelijke vzw worden, zoals 30CC er een is. We vragen een open gesprek, om te zoeken naar de oplossing.'

Breed gedragen

Schepen van Leefmilieu en voorzitter van de vzw Mohamed Ridouani (SP.A) vindt dat Rens geen punt heeft. 'De gouverneur heeft de vzw en haar statuten al bekeken en geoordeeld dat de stad correct gehandeld heeft. Juridisch heeft Rens geen poot om op te staan', zegt hij. Ridouani staat volledig achter de samenstelling van de vzw. 'We hebben de vzw opgericht met een zestigtal partners, waar de stad er dus eentje van is. Er is een breed draagvlak, dankzij die vele partners. Elke partner draagt bij naar zijn vermogen. Zo investeert De Lijn geld en reclameruimte op bussen. Wij hebben een personeelslid vrijgesteld en geven een subsidie.'