N-VA Leuven vraagt duidelijke signalisatie aan werken Heidebergstraat

Op 5 november 2014

Karen Van Herck: "Heel wat kinderen nemen deze drukke weg te voet of met de fiets. Omdat ik weet hoe druk het hier op een schoolochtend kan zijn, vroeg ik schepen Robbeets om extra aandacht voor de veiligheid. Hij beloofde me maatregelen en zou me er nog over informeren. Het bleef echter een week lang stil."

“Vooral vanuit Pellenberg is de situatie onoverzichtelijk. Er staat wel signalisatie: een rood licht, palen en een bord voor de autobestuurders. Maar de fietsers en voetgangers moeten zich een weg zoeken. Voor hen geen groen licht.”

“Net voorbij het rode licht komen de voetgangers en fietsers tot de conclusie dat ze moeten oversteken. Door de werken kunnen ze niet meer verder. Maar juist op dat punt maken de automobilisten haast. Ze hebben net een tijd staan wachten voor het licht en willen zo snel mogelijk door. Niet de ideale oversteekplaats dus.”

"Waarom is er niet voorzien in een oversteekplaats een stuk voor het rode licht? In de buurt van de Pasteelsblokweg bijvoorbeeld. Als jonge fietsertjes en voetgangers daar oversteken, vermijden ze het knelpunt en kunnen ze aan het rondpunt door de gemeenschapswacht worden overgeholpen," Karen Van Herck bezorgde deze suggestie gisteren aan schepen Robbeets, die ondertussen beloofde het aan te kaarten bij de politie en de leidend ambtenaar. Hopelijk ondernemen zij ook actie. Een tijdje geleden keurde de Leuvense gemeenteraad het voorstel van Tine Eerlingen nog goed, over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt van scholen. Met dit concrete voorstel kan dat goede voornemen ook in de praktijk worden omgezet.”