N-VA Leuven vindt prijskaartje Sinterklaashuis onverantwoord

Op 10 december 2011

De doortocht van Sinterklaas in het stadhuis op de Grote Markt heeft de stad Leuven niet veel zoets opgeleverd. N-VA Leuven vindt de gepeperde rekening van om en bij €200.000 voor het Sinterklaashuis buiten alle proporties.

Het is positief dat de stad bijzondere aandacht toont voor het grote jaarlijkse kinderfeest en
tegelijk ook de pracht van het voormalige stadhuis nog eens in de verf zet. Maar de kosten die er tegenover staan zijn onaanvaardbaar hoog.

Gemeenteraadslid Luk Bellens: “Voor alle Leuvense ontwikkelingssamenwerkers samen voorziet men ongeveer €40.000, de volledige subsidiepot voor Leuvense socioculturele verenigingen bedraagt €54.000. Om dan €200.000 uit te geven aan een eenmalig kinderfeest is gewoon ongehoord.”

Voornaamste aandeel in de kosten zou volgens schepen Herwig Beckers de loonkost zijn van professionele acteurs gedurende de duur van het evennement. Bellens: “Tal van Leuvense toneelorganisaties en jeugdverenigingen hadden wellicht met veel plezier aan zulk project  meegewerkt. Het uitgespaarde geld had men dan bijvoorbeeld kunnen besteden aan
sinterklaasgeschenken voor kinderen uit kansarme middens.”

We betreuren het dat een project met zulk prijskaartje vooraf niet grondig is besproken in de gemeenteraad. N-VA Leuven staat open voor originele ideeën om de stad uitstraling te geven maar, net als in elk domein, dient er vooraf een grondige analyse te worden gemaakt van kosten en baten. Dat is hier duidelijk niet gebeurd en dat is, zeker in moeilijke economische tijden, onaanvaardbaar.