Louis Tobback opnieuw kandidaat-burgemeester - reactie N-VA

Op 23 november 2011

Louis Tobback is opnieuw kandidaat-burgemeester. Veel vernieuwing moet de Leuvenaar dus  niet verwachten van sp.a, zegt de N-VA.

Louis Tobback kondigt aan dat hij zich kandidaat stelt om voor een derde maal zichzelf op te volgen als burgemeester van Leuven. Daartoe stelde hij in het verleden drie voorwaarden: hij moest zich nog goed voelen, er mocht geen andere kandidaat zijn en hij moest de steun te krijgen van twee derden van de leden van de algemene vergadering van sp.a Leuven.  De eerste twee voorwaarden zijn vervuld en over de derde wordt beslist op 12 december.

De N-VA verheugt zich erover dat de 73-jarige Tobback zich goed voelt en erkent de verdiensten van de man. De N-VA stelt tegelijk ook vast dat de sp.a niet in staat is om een vernieuwde bestuursploeg aan te bieden na 18 jaar strakke regie door één man. Er is bij de sp.a geen enkele wil aanwezig om een nieuwe wind door het stadhuis te laten waaien. De dynastieke opvolging door zoon Bruno blijkt uitgesteld tot de 80ste verjaardag van Louis.

Twee maanden geleden kondigde senator Danny Pieters aan dat hij als lijsttrekker van de N-VA de handschoen opneemt tegen Louis Tobback. Tobback  verklaarde daarop dat die aankondiging, 14 maanden voor de verkiezingen, moest betekenen dat er in de Senaat “weinig omhanden was”. Weer een straffe uitspraak en minder dan 3 maanden later doet Tobback zelf de aankondiging dat hij kandidaat is.  Minder werk in de stad Leuven, meneer de burgemeester?

De N-VA is alvast tevreden dat de Leuvense kiezer een klare keuze krijgt: de oude bestuursstijl voortzetten of een nieuwe wind laten waaien in Leuven. Daarbij wil de N-VA oog en oor hebben voor al wat er leeft in de stad, want N-VA Leuven heeft natuurlijk zelf niet alle waarheid in pacht.