Leuvense N-VA wil intelligent cameraschild tegen inbraken

Op 29 november 2014

"Van 1 januari tot eind september van dit jaar vonden reeds 896 inbraken en inbraakpogingen plaats op Leuvens grondgebied. Vorig jaar waren er dat voor diezelfde periode jaar 674, een duizelingwekkende stijging met meer dan 30%", klinkt het bij de N-VA. Daarom stelt de partij een intelligent cameraschild rond Leuven voor, waarbij de belangrijkste invalswegen, de ring en de verbindswegen rond Leuven van een ANPR-camera (Automatic Numberplate Recognition), een camera met automatische nummerplaatherkenning, moeten worden voorzien.

Nuanceren

Leuvens politiewoordvoerder Marc Vranckx nuanceert die cijfers: "Die cijfers van de N-VA kloppen wel, maar het is correcter om het enkel over de woongelegenheden te hebben en niet over bijvoorbeeld garageboxen en andere bestemmingen. In 2013 registreerden wij 658 inbraken of pogingen daartoe, dit jaar waren dat er 651 van januari tot oktober. In vergelijking met dezelfde periode in 2013 is dat een stijging met 131 feiten (25,2 %). Het is dus wel zo dat het aantal inbraken of inbraakpogingen fors gestegen is. Ik moet er wel bij zeggen dat het in één geval op de drie ook blijft bij een poging." Voorlopig denkt de politie nog niet aan een overschakeling naar het ANPR-systeem. "Dat is iets wat we met de stad en het parket moeten overleggen. Het systeem had alleszins niets aan die drie ramkraken kunnen verhelpen", vertelt Vranckx.

Lorin Parys en Renate Hufkens stellen daarom een intelligent cameraschild rond Leuven voor. "Met ANPR-camera's op de belangrijkste invalswegen, ring en verbindingswegen rond Leuven kunnen we onze stad een pak veiliger maken en criminelen sneller opsporen", zeggen beiden. "Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voorziet de mogelijkheid voor steden om via de opdrachtencentrale apparatuur voor een compatibel ANPR-netwerk te bestellen. Zo kunnen de systemen van buurgemeenten informatie met elkaar uitwisselen. Het is onbegrijpelijk dat Leuven nog altijd geen werk heeft gemaakt van zo'n systeem," zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Parys.

"Ook op federaal niveau wil men steden stimuleren om ANPR in te zetten", vult federaal parlementslid Renate Hufkens aan. "Federaal minister van Binnenlandse Zaken Jambon zorgt ervoor dat informatie afkomstig van intelligente camera's kan verwerkt worden door specifiek opgeleide en gemachtigde personen, uiteraard met respect voor de privacy. Op die manier kan de politie zich meer op het terrein begeven."

Mechelen als voorbeeld

Om te staven dat deze ANPR-systemen wel degelijk werken, wijst de N-VA naar het voorbeeld van Mechelen. Daar staan 60 camera's op een twintigtal locaties. "In de eerste tien maanden van 2013 zorgden de camera's voor meer dan 10.000 positieve en gevalideerde hits of meldingen. Meer dan 216 misdrijven, vooral inbraken, werden zo opgelost", zegt Renate Hufkens, ook voorzitter van de commissie Veiligheid in de Leuvense gemeenteraad. Parys: "Zo'n systeem heeft ook een afschrikkend effect. In 2013 pakte Mechelen uit met de laagste criminaliteitscijfers ooit. Woninginbraken, autodiefstallen en diefstallen met geweld daalden opvallend." Het cameraschild met nummerplaatherkenning kostte in Mechelen een slordige 1,6 miljoen euro, gespreid over vier jaar. De onderhoudskosten bedragen 71.000 euro per jaar.

"Het heeft tot 2010 geduurd vooraleer Louis Tobback e-mail heeft ontdekt, we willen niet dat de Leuvenaars tot 2018 moeten wachten vooraleer hij de intelligente camera ontdekt," aldus Parys. "Hij was tenslotte één van de eersten om Leuven vol te zetten met snelheidscamera's, we willen niet dat hij de laatste wordt om nummerplaatherkenning in te zetten voor de veiligheid van de Leuvenaars", besluiten Hufkens en Parys.