Hertogensite “Manhattan aan de Dijle”

Op 8 december 2014

“Een tweede IMEC dreigt.” Op de Hertogensite vind je verschillende restanten van de oude ringmuur rond Leuven. De projectontwikkelaar wil op enkele meters daarnaast hoge torengebouwen optrekken. “De verdedigingsmuur is het oudste bolwerk van Leuven. Een van de twee delen komt nu achter een torengebouw. Je mag bouwen in een historische stad, maar je moet wel respect hebben,” zegt secretaris Ramon Kenis van het Leuvens Historisch Genootschap.

Sinds de IMEC-toren zijn ze op hun hoede voor dit soort situaties. “Daar is men heel nonchalant omgesprongen met de historische skyline. De zichtlijn op het kasteel van Arenberg is verpest door die toren,” gaat Kenis verder.

De historici krijgen bijval uit verschillende hoek. “Geen enkele Leuvenaar begrijpt hoe ze ooit de torens van het Sint-Pietersziekenhuis hebben kunnen vergunnen. Nu bouwen ze enkele meters verder een even hoge toren,” zucht Zeger Debyser (N-VA).

Ook Katlijn Malfliet, vicerector Cultuur en Duurzaamheid van de KU Leuven, is bezorgd. “Ook al hebben we de gronden verkocht, toch mogen we ons als KU Leuven niet van de verantwoordelijkheid ontdoen om ervoor te waken dat er zorgvuldig met het erfgoed wordt omgegaan. Het gaat ook om de duurzaamheid van het stadslandschap. We mogen inderdaad geen tweede IMEC-verhaal riskeren. De kritiek van het Leuvens Historisch Genootschap is dan ook ernstig te nemen en stof voor overleg en discussie.”

BUUR

Eerder had het stadsbestuur bij studiebureau BUUR een heuse hoogbouwstudie besteld. Die sloot hoogbouw in het historisch stadshart uit, bevestigt ook urban designer Kevin Penalva (BUUR).

Vreemd genoeg volgde even later een tweede studie, die wel hoogbouw op de Hertogensite promootte. Penalva: “Onze eerste studie was erg breed. Daarom vroeg de stad om gedetailleerd en bijkomend advies. In het geval van het Hertogendal was er een bestaand masterplan. Toen doken er enkele conflicten op. Zo moest er een as voor hoogwaardig openbaar vervoer (zie Veto 4107, red.) komen en vonden we het een gemiste kans om daar geen park in te plannen. Als compensatie kreeg de ontwikkelaar de kans om hoger te bouwen.”

“Wij hebben met andere actoren gepleit voor een central park op de Hertogensite, maar dat mag geen excuus zijn voor een Manhattan aan de Dijle,” zegt Debyser. “Eerst wil men met een studie een broodnodige visie op hoogbouw ontwikkelen, vervolgens maakt men een uitzondering in een tweede studie. Tja.”