Geen plaats in asielcentra voor gevatte gauwdieven

Op 5 december 2013

Omdat het aantal gauwdiefstallen al een tijdje enorm piekte, hield de Leuvense lokale politie tijdens het weekeinde van 16 en 17 november een gerichte actie tegen gauwdieven. Daarbij konden maar liefst 14, al dan niet geseinde, illegalen tussen 22 en 38 jaar oud van de straat worden gehaald. Zeven mannen werden onderschept nabij het station, zeven anderen in de uitgaansbuurt van de Oude Markt. Het betrof vijf Marokkanen, vier Algerijnen, drie Irakezen, een Pakistani en een Indiër. Allen werden opgepakt en aan de dienst Vreemdelingenzaken overgedragen.

Operette

Minstens een illegale Algerijn kwam in aanmerking voor gauwdiefstallen. Twee onder hen - de Indiër en een Irakees - mochten zonder meer beschikken. De 12 overigen kregen onmiddellijk het bevel het grondgebied te verlaten, en werden eveneens vrijgelaten. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Federaal parlementslid Theo Francken (N-VA) aan bevoegd minister Joëlle Milquet (cdH). "Het bewijs dat er - op wat operette na - niets gebeurt aan de plaag van illegale gauwdieven in Leuven", meent federaal parlementslid en Lubbeeks burgemeester Francken. "Er worden er wel opgepakt, maar geen opgesloten of terug gestuurd. Op deze manier blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open. Dergelijke politieacties hebben dan ook niet het minste nut. Waar zijn we dan ook mee bezig?", aldus het kamerlid.Nog als antwoord op een vraag van Francken liet staatssecretaris voor Migratie Maggie De Block (Open Vld) dinsdag weten dat de mannen werden vrijgelaten omdat de Leuvense politie geen plaatsen had gereserveerd in het gesloten centrum 127 bis. "Het probleem is dat die gesloten centra bomvol zitten en er dat bewuste weekeinde echt geen plaats meer was. Daarom pleit ik ervoor dat er altijd, en zeker bij grootschalige geplande acties, plaatsen zouden worden gereserveerd", aldus Francken."Hoe konden wij in hemelsnaam voorzien dat we dat weekeinde meer dan tien illegalen zouden oppakken", reageert politiewoordvoerder Marc Vranckx.

Reservaties

"Ook wij werden door dat grote aantal overdonderd. En wie zegt dat alle opgepakten, ook indien er plaats zou zijn, effectief worden opgesloten? Voor de georganiseerde acties vanuit de dienst Vreemdelingenzaken, waarbij onze mensen steun verlenen, gebeuren dergelijke reservaties wel. In de andere gevallen volgen we steeds de voorgeschreven procedure: de betrokkene identificeren en Vreemdelingenzaken verwittigen. Het zijn zij die in dergelijke gevallen beslissen wat er met de betrokkene moet gebeuren", aldus nog Vranckx.