Ophef rond boerkini-verbod

Op 29 september 2015, over deze onderwerpen: Inburgering

Voor de duidelijkheid: een boerkini is een badpak voor moslimvrouwen dat enkel het gezicht, de handen en de voeten zichtbaar laat. "Het verbod gaat over integratie en over de gelijkheid tussen man en vrouw. Een van de meest fundamentele waarden in onze samenleving", klinkt het bij Hufkens. Schepen van Sport Erik Vanderheiden (CD&V) is niet van plan om het verbod op te heffen. "Omwille van de veiligheid en de hygiëne. Om dezelfde redenen verbieden we ook lange shorts in de Leuvense zwembaden. Er is al een uurtje in het zwembad van Kessel-Lo voor vrouwen die niet in contact willen komen met mannen tijdens het zwemmen", aldus de schepen. In Leuvense zwembaden is het momenteel 'not done' om te verschijnen in een boerkini. Het Leuvense stadsbestuur verbiedt de boerkini, maar daar is kritiek op in de moslimgemeenschap.

Schepen van Gelijke Kansen Denise Vandevoort (sp.a) spreekt zich niet uit, maar wil nagaan of de klagende moslimvrouwen hun boerkini willen dragen uit vrije wil. "Als zou blijken dat moslimvrouwen worden verplicht om een boerkini te dragen, bijvoorbeeld door hun man, moet het verbod zeker behouden blijven. Maar ik ben zeker bereid om in dialoog te gaan met de moslimgemeenschap. Als moslimvrouwen een boerkini dragen uit vrije wil, heb ik daar niets tegen. Net zoals ik niets heb tegen een badpak of een bikini." (BMK)

bron: Het Laatste Nieuws/Leuven-Brabant - 29 Sep. 2015