N-VA Leuven wil Kunstenzaal én Fuifzaal op oude stelplaats De Lijn

Op 25 augustus 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening

Nieuwe ideeën voor Hertogensite.

Op de oude stelplaats van De Lijn, aan het station van Leuven, dat is waar N-VA de nieuwe Podiumkunstenzaal wil. “De stad wil die tegen het advies van het Mobiliteitsrapport in, bouwen in de Brusselsestraat waar vandaag het oude St. Pieter ziekenhuis staat. Een Podiumkunstenzaal aan het station ligt veel centraler, is beter bereikbaar, kan op meer parking rekenen en veroorzaakt geen verkeersinfarct,” zegt N-VA gemeenteraadslid Tine Eerlingen. “Bovendien kunnen we op die site ondergronds de fuifzaal bouwen waar de Leuvense jeugd al zo lang van droomt,” vult collega Griet Valgaeren aan. “Dat is een van de weinige plekken in de stad waar we zonder overlast een fuifzaal kunnen bouwen.” N-VA heeft ook alternatieve plannen voor de Hertogensite in de Brusselsestraat.

“Een stad autoluw maken met beperkingen voor de Leuvenaars is in tegenspraak met het aantrekken van honderden wagens uit de regio naar het centrum. Om dan nog te zwijgen van de grote vrachtwagens met decorstukken in de smalle historische Brusselse straat,” stelt Eerlingen. “De site op de Vuurkruisenlaan is veel beter bereikbaar met trein en bus dan het oude Sint-Pietersziekenhuis, ze ligt centraler en is dus ook makkelijker bereikbaar met de fiets. Bovendien is er meer parkeergelegenheid. Parking De Bond, de parking aan de achterkant van het Station en Parking Vaartkom kunnen in de onmiddellijke omgeving dienen om bezoekers op te vangen.”

Zuinig ruimtegebruik

“We doen met dit plan ook aan zuinig ruimtegebruik. Op de stelplaats van De Lijn is er immers plek om een fuifzaal te integreren zonder de bewoners te storen. We kunnen bovendien een evenementenhal en congrescentrum integreren zonder verkeersinfarct te genereren,” zegt Griet Valgaeren.

N-VA Leuven heeft al een eerste inplantingsplan van de zaal op de site klaar. Het gaat om twee zalen van 1000 en 400 zitplaatsen en een fuifzaal onderin met een totale oppervlakte tussen de 6.000 en 10.000 m². “De oppervlaktes die de stad wil bouwen op de Hertogensite kunnen we makkelijk bouwen aan het station. In ons voorstel plannen we een grote en kleine zaal, vergaderlokalen en een foyer met horeca,” zegt Tine Eerlingen.

Nieuwe kansen voor Hertogensite

Het idee heeft ook een positieve impact op de Hertogensite. De geplande toren van 14 verdiepingen hoog hoeft niet meer of kan een pak lager, het auditorium Maisin en de waardevolle verpleegsstersschool kunnen behouden worden. Ons plan beantwoordt daarmee wel aan de adviezen van Onroerend Erfgoed. Er komt meer ruimte voor park zonder verlies aan ontwikkelbare oppervlakte voor de ontwikkelaar. En we vermijden een verkeersinfarct in en rond de Brusselsestraat. Bovendien kunnen we van de Brusselsestraat een levendige winkelstraat maken door winkels aan de twee kanten van de straat te installeren met een trekker op de plek van het oude ziekenhuis. Daardoor wordt de Brusselse een interessanter shoppingparcours dan vandaag. In de vrijgekomen ruimte wil N-VA ook een incubatiecentrum voor Leuvense startende ondernemers. Parking De Bruul, die volgens berekeningen te klein was om ook de bezoekers van de Podiumkunstenzaal een plek te geven, kan dan voorbehouden worden voor bewoners en bezoekers van de buurt.

Contacteer: Tine Eerlingen, tine.eerlingen [at] n-va.be, 0485 19 90 08