N-VA en Groen hebben kritiek op belastingverlaging

Op 6 april 2016, over deze onderwerpen: Financiën

Er blijven reacties komen op de aangekondigde belastingverlaging die de stad Leuven heeft voorgesteld. De aanvullende personenbelasting zakt van 7,5 naar 7%. Maar volgens oppositiepartij N-VA verdoezelt de stad daarmee de extra belastingen en heffingen die ze de laatste jaren heeft ingevoerd. Oppositiepartij Groen had het geld voor de belastingverlaging liever anders geïnvesteerd.

De stad lacht de Leuvenaar vierkant uit. Da's de reactie van N-VA Leuven op de aangekondigde belastingverlaging. Volgens de partij is de Leuvenaar na de verlaging nog altijd de derde meest belaste stadsinwoner in Vlaanderen. De partij zegt dat de gemiddelde inwoner van Leuven door de verlaging 21 euro per jaar cadeau krijgt, maar wel veel meer belastingen betaalt dan vroeger.

Lorin Parys: "Als je dan een doorsnee Leuvens gezin neemt met 4 personen, die twee bewonerskaarten per jaar moeten betalen, die een aantal keren per jaar gaan zwemmen, en een aantal andere dienstverleningen van de stad nodig hebben, dan zie je dat zij over de bestuursperiode van deze coalitie 1.450 euro extra belastigen betalen. En als je dan hoort dat de stad nu 42 euro teruggeeft voor de laatste twee jaar van deze bestuursperiode, dan krijg je toch het gevoel dat deze coalitie ons voor de gek houdt. Het is met twee handen nemen en een heel klein beetje teruggeven."

Ander geluid bij oppositiepartij Groen. De partij zou willen dat de stad de aanvullende personenbelasting met 0,2 en niet met 0,5 procent verlaagt, zoals het schepencollege eerst van plan was.

Fatiha Dahmani: "Men had gewoon die 0,2 kunnen houden, dat is een verlaging voor de hele bevolking. Want eigenlijk een verlaging van 0,5 is niet altijd ten goede voor de zwakste van de bevolking hier. Het komt ten goede aan de mensen die veel verdienen, die dat minder belastingen zullen moeten betalen, wat niet slecht is en geen goede zet is voor die bevolkingsgroep. Maar ik stel mij toch wel de vraag of nu juist de mensen die het echt nodig hebben hiermee verder kunnen."

Het geld dat de stad vrijmaakt voor de belastingverlaging zou Groen investeren in onder andere mobiliteit en woonbeleid. Of in de oprichting van een Leuvens energiebedrijf, dat zelf energie kan opwekken en zo de Leuvense energiefacturen zou doen dalen.

Bron: RobTV