"Leuven is niet klaar voor digitale communicatie" volgens schepen van communicatie Vanderheiden

Op 5 april 2017, over deze onderwerpen: Economie, Natuur en klimaat

Duurzaamheid is één van de speerpunten van Leuven Klimaatneutraal 2030, dé topprioriteit van de Leuvense meerderheid. Toch worden er op regelmatige basis kilo’s en kilo’s papier verspreid met het doel de burger te informeren. Papier dat bij de meeste mensen vaak meteen in de papierbak verdwijnt. In de 21ste eeuw zoeken veel Leuvenaars hun informatie op via het internet. N-VA Gemeenteraadslid  Katelijne Dedeurwaarder vroeg in de laatste gemeenteraad naar meer digitale communicatie met de burger. Het antwoord van schepen van communicatie Vanderheiden: “Leuven is daar nog niet klaar voor” doet de wenkbrauwen fronsen. N-VA Leuven vraagt zich luidop af of het Leuvens college al in de 21ste eeuw is aanbeland.

Communicatie met de burger, wat is nieuw in Leuven ?


Communicatie met de burger is belangrijk, daarover bestaat geen twijfel. Een stad dient de burger te informeren over haar doelstellingen, prioriteiten, dienstverlening, mobiliteit en wegenwerken, nieuwe projecten enz.  Een stad kan dat doen via stedelijke informatiebladen en via het internet.


Sinds begin dit jaar pakt Leuven uit met het nieuwe magazine LVN, dat de 2 vroegere magazines vervangt voor een bedrag van 170.000 euro per jaar en dat verspreid wordt op 70.000  exemplaren. Je kan dit magazine ook op de webstek van de stad vinden. Al scoort diezelfde recent vernieuwde webstek niet meteen hoog. Ze mist nog steeds de aantrekkelijkheid om erin te gaan grasduinen, en bij nader inzicht ontbreekt er nogal wat informatie.


Vierhonderdduizend euro per jaar voor papier dat meestal ongelezen in de papierbak verdwijnt.


De nieuwe webstek en het nieuwe stedelijke magazine zijn niet de enige info-kanalen. Ettelijke brochures en folders worden verspreid door de diensten Jeugd, Sociale Zaken, Onderwijs, Buurtwerk, Diversiteite en Gelijke Kansen, Sport, Communicatie, Mobiliteit, Leuvenement enz.


Gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder (N-VA) vraagt zich af  waarom Leuven niet volop de kaart trekt van de mogelijkheden van het internet. “Aan al die duizenden folders en brochures hangt al snel een prijskaartje vast van om en bij de 400.000 euro per jaar. Dat is een hoop geld voor papier dat bij minstens 85 % van de Leuvenaars ongelezen in de papiermand verdwijnt. Al besef ik dat de stadsinfo beslist ook ter beschikking moet gesteld worden aan hen die (nog) niet over internet beschikken.” 
Katelijne Dedeurwaerder merkt op dat tegenwoordig heel wat brievenbussen voorzien zijn van een rode sticker waarop duidelijk aangegeven staat dat de bewoners geen drukwerk wensen te ontvangen. In 2017 wenst de burger vooral digitaal geïnformeerd te worden. Men heeft geen boodschap meer aan stapels papier.

 

Verklein de papierberg.


Katelijne Dedeurwaerder dringt er op aan om de papierberg te verkleinen. “Voor de evenementen van het Groot Verlof werden vorig jaar 110.000 folders verspreid. Dit jaar wil de stad nog méér folders gaan verspreiden in de buurgemeenten. Nochtans werd in 2016 voor het Groot Verlof gewerkt met een uitgebreide affichecampagne, er waren advertenties in De Morgen en ook de lokale pers berichtte uitgebreid over het programma.” Ze vindt het dan ook belangrijk dat het Leuvense stadsbestuur de papierberg eens ernstig onder de loupe neemt en bekijkt hoe er gesnoeid kan worden in het groot aantal folders en brochures die momenteel worden verdeeld door de stad.

 

Een greep uit het aanbod:

Laat de burger zelf beslissen !


Daarom vroeg Katelijne Dedeurwaerder op de gemeenteraad aan het Leuvense bestuur om de bewoners te vragen of ze de stedelijke info nog op papier willen ontvangen of enkel digitaal. Een dergelijke maatregel zou veel bomen en veel geld kunnen besparen. “Andere steden zoals Mechelen, Kortrijk, Sint-Niklaas, Oostende enz. zijn hier volop mee bezig. Waarom zou dat hier niet kunnen?” 


Jammer dat de meerderheid tijdens de raadszitting niet op haar voorstel inging!  “We zijn daar niet klaar voor”, was het antwoord van de schepen van communicatie. Katelijne Dedeurwaerder: “De slimste stad van Vlaanderen heeft nochtans nood aan slimme communicatie. Tijd dat het college de 21ste eeuw binnenstapt”.

Contacteer:
Katelijne Dedeurwaerder
Gemeenteraadslid N-VA
katelijnededeurwaerder [at] hotmail.com 
0478/36.11.36

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is